آژانس کیوان پرواز

شرکت خدمات مسافرتی و گردشگری

شرکت خدمات مسافرتی و گردشگری

تنگه بسفر استانبول ( Bosphorus )

دوشنبه, ۸ آبان ۱۳۹۶، ۰۲:۲۲ ب.ظ

فرقی نمی‌کند که به کدام منطقه‌ی این شهر سفر کنید، همین که وارد استانبول شوید، کافیست تا دنیایی از جاذبه‌های توریستی روبرویتان قرار بگیرد. اگر دلتان سواحل زیبا می‌خواهد حتما سری به سواحل آسیایی این شهر بزنید. اگر دلتان می‌خواهد از تمدن و تاریخ عثمانی‌ها بدانید و ببینید، شهر قدیم با تمام شگفتی‌هایش را فراموش نکنید. اگر دلتان خرید می‌خواهد که باید بگوییم خوب جایی را انتخاب کرده‌اید. فقط یک نکته را فراموش نکنید، استانبول که رفتید.

در این شهر تنگه‌ای با نام بسفر وجود دارد که سواحل زیبایش چشم‌ها را می‌نوازد.

فرقی نمی‌کند که در ساحل باشید یا از قایقی درون آب به خشکی نگاه کنید، هر دو سمت تنگه زیباست. کنار ساحل پر از مکان‌های تاریخی، قلعه‌ها و خانه‌های بزرگ چوبی است که در گذشته برای ثروتمندان ساخته شده بودند.

تنگه استانبول( تنگه بسفر) دریای سیاه را با دریای مرمره مرتبط میسازد.

این تنگه به حالت شمال شرقی به جنوب غربی قرار گرفته و شهر تاریخی استانبول را به دو نیمه آسیایی و اروپایی تقسیم میکند این تنگه همچنین دو قاره آسیا و اروپا را از همدیگر جدا میسازد.

آب تنگه استانبول به لحاظ شوری، دما و ... در نقاط مختلف آن متفاوت است. درصد شوری آب دریای سیاه 17 تا 18 درصد است حال آنکه شوری آب دریای مرمره به 35 تا 36 درصد می رسد. در تنگه استانبول هر چه به طرف دریای مرمره میرویم آب شورتر و هرچه به دریای سیاه نزدیکتر میشویم غلظت نمک آب کاهش پبدا میکند. لازم به ذکر است که درصد شوری آب تنگه استانبول با فصول سال نیز در ارتباط است ، در فصلهای بارانی که آب وارده افزایش میابد موجب کاهش شوری آب این تنگه میگردد.

رودخانه های متعدد بزرگ و کوچکی که وارد دریای سیاه می شوند، از طریق تنگه استانبول تخلیه شده و به دریای مرمره سرازیر میشود، طیق مطالعات انجام شده سالانه حدود 660 میلیارد متر مکعب آب دریای سیاه از طریق تنگه استانبول تخلیه شده و به دریای مرمره جریان مییابد.

تنگه استانبول به لحاظ ارتفاع، از دریای سیاه پایین تر و از دریای مرمره در حد بالاتری قرار دارد به گونه ای که اختلاف سطح نقطه شروع و انتهای تنگه استانبول به 40 سانتیمتر میرسد، بنابراین همواره جریان آب از دریای سیاه به سوی دریای مرمره وجود دارد که در برخی نقاط سرعت جریان آب به 5 کیلومتر در ساعت میرسد.

برای اطلاعات بیشتر در مورد تنگه ی بسفر کلیک کنید .

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی